Projektbeskrivning

 

 

Alla jobb

Ligg lugnt 2014

Kund
Kunskapsnätverket hiv/STI
Mellansverige och Studenter
för Sexuell Hälsa

Uppdrag
Plattform, koncept och
kampanj för att öka
medvetenheten hos
20–30-åringar om
risken att drabbas
av könssjukdomar
vid utlandsresor.

Kategorier
Kommunikationsplattform
Grafisk profil
Logotyp
Kommunikationskoncept
Kampanj
Utomhus
Alternativa media
DM
Sociala media

Problem
2014 smittades över 37 000 svenskar av hiv, gonorré och klamydia, många under sin semesterresa på sommaren. 20–30-åringar är särskilt utsatta i den gruppen och löper större risk att drabbas. Det ville ett nätverk av landsting i Mellansverige och Studenter för Sexuell Hälsa göra något åt.

Insikt
På vägen mot vuxenlivet har 20–30-åringar ett behov av att resa utomlands, vara oansvariga, koppla av och bejaka sin sexualitet. Det kan vi inte ändra på. Men vi kan få dem att skydda sig när de har sex, så att de slipper riskera både sin och andras hälsa. För om de skyddar och testar sig, så kan de ligga lugnt.

Lösning
Alla vet att det finns könssjukdomar, men få tror att de kan bli smittade. Därför är det viktigt att få människor att inse att det visst kan hända dem. Och berätta om det på ett sätt som berör så att de inte kan bortse från riskerna även vid de tillfällen som de har ökat riskbeteende. Därför gick vi ut i initiativet ”Ligg lugnt” riktat mot åldersgruppen, där vi var med före, under och efter resan.

VI skickade ut ett brev som var utformat som ett så kallat partnerbrev till 60.000 20–30-åringar i Mellansverige. Vi var också ute på nattklubbar i området och annonserade på Facebook. Dessutom var vi på plats med affischer och dekaler i avgångshallar och på toaletter på flygplatser, vi satte upp affischer på populära resmål och placerade ut resväskor och pappfigurer i ankomsthallen på flygplatserna när de kom hem igen. Och på ungdomsmottagningar och landstingens gemensamma webbplats berättade vi de sanna historierna om två personer som fått hiv och klamydia.

Resultat
Kampanjen fick stor uppmärksamhet och satte igång intensiva diskussioner om ämnet, inte minst på nyheter och i sociala medier. Men det mest intressanta var att tester i målgruppen ökade avsevärt under sommaren 2014. Det genomfördes 23 % fler hiv-tester, 32 % fler tester för könssjukdomar överlag och 170 % fler gonorré-tester.