Projektbeskrivning

 

Alla jobb

Varför vänta?

Kund
Dicopay

Uppdrag
Koncept och
kampanj för att
bygga varumärke
och få fler att testa
deras tjänst.

Kategorier
Kommunikationskoncept
Kampanj
Alternativa media
DM

Problem
Dicopay är en mobil faktureringstjänst som erbjuder enkel fakturering och betalning inom 24 timmar. Konkurrensen inom branschen är stor, många kommunicerar på ett likartat sätt och det är svårt att hålla isär de olika aktörerna. Vi behövde därför särskilja dem från konkurrenterna, öka varumärkeskännedomen och samtidigt får fler att testa deras tjänster innan de testade någon annan.

Insikt
Vi lever i en tid där alla ska tillfredsställas nu, ögonblickligen. Vi kan se nästa avsnitt av favoritserien, lyssna på vilken musik vi vill när vi vill, svaret på alla frågor är en googling bort och vi kan få uppskattning för frisyrer, maträtter, resebilder och mycket mer i sociala medier på ett ögonblick. Ingen accepterar att saker tar längre tid än de behöver. Genom en egen målgruppsundersökning insåg vi också att egenföretagare är ännu mer otåliga och vill att det ska hända saker. Hela tiden.

Lösning
Vi tog fram konceptet ”Varför vänta?” där vi jämför och visar hur orimligt det är att vänta på något lika länge som du normalt får vänta på att få din faktura betald. I den första kampanjen gick vi därför – tillsammans med företaget Boxconomy – ut i en kampanj som syntes på pizzakartonger på Södermalm i Stockholm, ett område med många småföretagare och pizzerior.