Projektbeskrivning
Ligg lugnt 2015
Kund
Adlongruppen
– ett nätverk av:
Landstinget Blekinge,
Landstinget i Kalmar län,
Region Örebro län,
Region Östergötland,
Region Halland,
Region Kronoberg,
Region Jönköpings län och
Landstinget Sörmland
Uppdrag
Kampanj för att öka
medvetenheten hos
20–30-åringar om
risken att drabbas
av könssjukdomar
vid utlandsresor.
Kategorier
Kampanj
Alternativa media
Utomhus
Sommaren 2014 gick fem landsting i Mellansverige och studentföreningen SfSH ut i initiativet Ligg lugnt. Insatsen var så lyckad att landstingen och regionerna i nätverket Adlongruppen också ville genomföra initiativet 2015.
Problem
2014 smittades över 37 000 svenskar av hiv, gonorré och klamydia, många under sin semesterresa på sommaren. 20–30-åringar är särskilt utsatta i den gruppen och löper större risk att drabbas.
Insikt
På vägen mot vuxenlivet har 20–30-åringar ett behov av att resa utomlands, vara oansvariga, koppla av och bejaka sin sexualitet. Det kan vi inte ändra på. Men vi kan få dem att skydda sig när de har sex, så att de slipper riskera både sin och andras hälsa. För om de skyddar och testar sig, så kan de ligga lugnt.
Lösning
Vi placerade affischer och dekaler i avgångshallar och på toaletter på Stockholm Skavsta Airport, Linköping City Airport och Växjö Airport och placerade ut resväskor och pappfigurer i ankomsthallen när resenärerna kom hem igen. Och på ungdomsmottagningar och landstingens gemensamma webbplats berättade vi de sanna historierna om två personer som fått hiv och klamydia.
Resultat
Kampanjen fick otroligt stor uppmärksamhet och det skrevs om den i bland annat Ghana, Indien, Pakistan, Kina, Japan, Thailand, Hong Kong, Sydafrika, USA, Kanada, England, Frankrike och Belgien. Totalt nådde den nästan 73 miljoner läsare och nästan 3 miljoner Twitterkonton. Den satte dessutom igång diskussioner på hög politisk nivå i flera länder. Preliminära resultat visar också att ca 7 % fler har testat sig för könssjukdomar i målgruppen i år.
Golvdekaler i avgångshallar.
Toalettdekaler
Kondomskålar i avgångshallar.
Pappdockor och resväskor i ankomsthallar.
Nyheten nådde nästan 73 miljoner läsare i bland annat Ghana, Indien, Pakistan, Kina,
Japan, Thailand, Hong Kong, Sydafrika, USA, Kanada, England, Frankrike och Belgien.
Kampanjen nådde nästan 3 miljoner Twitterkonton.