Projektbeskrivning

 

Alla jobb

We Are Survivors 2015

Kund
RFSL Dalarna och Hiv-Sverige

Uppdrag
Kommunikationsplattform,
koncept och kampanj för att få
nyanlända migranter att våga
testa sig för hiv.

Kategorier
Kommunikationsplattform
Koncept
Logotyp
Kampanj
Film
Webbplats
Sociala media

Utmärkelser
Shortlist i Eurobest 2015
Ads of the World 2015
Best Ads on Tv 2015
Coloribus 2015
Adeevee 2015
Årets RFSL-projekt 2015

Problem
Folkhälsomyndigheten har sett att kunskapen om hiv bland migranter är mycket låg och att få testar sig trots att det är gratis.

Insikt
Vi insåg att alla migranter bär på en dröm om ett tryggt och bra liv. Och att de ser hiv som ett hot mot att uppnå den drömmen. Dels känner få till att de kan leva ett bra liv med hiv om de får behandling, dels tror de att de blir utvisade om det skulle visa sig att de levde med hiv.

Lösning
Hösten 2015 gick vi ut i initiativet ”We Are Survivors”. Vi ville få migranter i Sverige att känna sig stärkta och trygga och få dem att lita på det svenska systemet. Vi ville också uppmana dem att inte låta hiv stoppa deras drömmar. Det gjorde vi genom att spela in en film med Ophelia där hon berättar om hur hon lämnade Zambia och byggde upp ett bra liv i Sverige. Trots att hon lever med hiv.

Resultat
Filmen har nu setts över en miljon gånger! På Facebook har vi hittills nått över 190.000 personer och kampanjen har dessutom fått uppmärksamhet i både svensk och utländsk media. Den har också uppmärksammats av Folkhälsomyndigheten, Migrationsverket samt andra nordiska och engelska hiv- och AIDS-organisationer. Och vi har fått kontakt med fler personer som vill berätta sina historier. Att vi dessutom utsågs till Årets RFSL-projekt 2015, gick till final i Eurobest och blev uppmärksammade av Ads of the World, Best Ads On Tv och Coloribus, adeevee och Advertolog är fantastiskt roligt!

 

 

 

 

We Are Survivors webbplats

We Are Survivors Facebook

We Are Survivors affisch